Påskfix, del 2

IMG_0333Påskdagen var kall och trist och slutade med hagelskur. Men det blev ändå en del gjort och tillsammans med annandagen, som var varm och skön, så kändes det gott. Ena dagen kändes det som att massor blev gjort, medans nästa nästan inget alls. men så är det i bland. Under helgen har ju huvudmålet varit att få klart med däcktömningen och det projektet blev också klart. En extra däckanslutning sitter nu på styrbordssida.

IMG_0346Har även fixat en hel del med GPS och dess anslutningar. Eftersom vi redan hade en mekanisk Silva 50 kompass som kan sända NMEA 0183 så var det skoj att faktiskt få den datan att fungera. GPSen kan även skicka och ta emot NMEA 0183 så jag kopplade även in en RS-232 kabel och en USB adapter för att kunna använda datan som sändes ut i båtens lilla laptop. Även detta lyckades jag få till och det var spännande att se om det fungerade, vilket

IMG_0347

det gjorde. Nästa steg där blir att se om jag kan lyckas sända GPS data från laptopen till Garmin GPSen. Det får bli nästa gång. Det känns i alla fall gott att det fungerar. Virrvarret med kablar skall jag fixa till nästa gång. Även en kopplingspunkt för NMEA2000 nätverk är monterat. Dock har jag ingen användning av det, ännu, men det kommer säkert. Jag har ju önskemål om en autopilot och även EMU från Actisence för motordata.

IMG_0350

I pentryt har jag lagat topp-skivan där faneren lossat lite. Dom bitarna limmades fast och lite mer lim har pressats in där det behövts. Det är i kanterna, som varit oskyddade, som fukt kommit in. Detta kanter är nu påstrukna med epoxy/plast och jag hoppas att det håller ett tag. Ett par lager fin ädelträolja gjorde finishen rätta. Den nya saltvattenskranen sitter fint bredvid den gamla sötvattensdito.

IMG_0349Ett problem som alla (!) båtar har är läckage vid fönster. Så även våran. Speciellt det bakre på doghouse verkar ha haft det jobbigt. Så den gamla tätningen skars bort och ny svart silikon trycktes dit. Nu är det bara att hålla tummarna att det håller tätt också. Det vatten som läckt in har runnit längs en stolpe och sedan förstört en teakskiva på insidan av sittbrunnen. Så lite empiriska studier får visa om det blev bra innan jag gör en ny skiva.

IMG_0345

I samma doghouse har jag även förstärkt fästena för den teakbräda som skall monteras i det hål som blev efter att vi tog bort skjutdörren för någon år sedan. Det är ingen påfrestning på dessa klossar så det kommer säkert att hålla nu. Bara att skaffa teakbrädan och kapa, slipa och olja in innan den monteras.

Hoppas även kunna montera någon form av LED-list där också.

Hade som mål att montera en kraftig planka vid akterspegeln för att förstärka fästena för dävertarna. Men det var inte lika lätt som jag trodde och jag lade tillfälligt ned det. Men det tog en timme i anspråk som jag kunde ha använt till annat.

Mycket tid lades på att försöka få igång trimplanet på styrbordssida. Det vill inte alls. Efter en lång spaning så tror jag att jag skall kolla solenoiden för den ”utgången”, babordssida fungerar som den ska. Får återkomma till detta.

Medans jag ändå var inne på hydraulik så tog jag en titt på glappet styrningen. Det verkar vara två problem. Det ena att det behöver luftas, vilket borde gå av sig själv med lite stora rattutslag men även att armarna som gör att dreven vrids symmetriskt verkar glappa en del. Detta skall jag se över lite noggrannare innan jag beslutar vad som skall göras. Problemet är att det är så trångt i detta utrymme.

IMG_0351På tal om utrymme. Det har städats mycket och massor av utrymmen har blivit rena och tömda. Dammsugaren har fått jobba hårt och båten kändes faktiskt nästan klar när jag lämnade den på annandagen. Det kändes riktigt bra. Nästa helg skall tydligen bli varm och då är det nog läge att ta av presenningen

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Dagbok, NMEA, Pentryt, Projekt 2014-15, Tekniska ting / El, Utrymmen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


1 + = sju