Tjugotre – nästan

20150605_182108Denna helg hade jag längtat till länge. En helg med hyfsat väder och möjlighet att få åka ut på en riktig premiärtur. Denna fredag vaknade jag på Viking Lines M/S Cinderella. Lite arbete på whiskykryssningen. Var rätt trevligt. Hade möjlighet att ta med bilen på båten vilket var ett bra drag då jag kom snabbt av och kunde åka till båten direkt. Först lite shopping på vägen så man inte hungrar ihjäl. Väl i båten gick allt som en dans. Motorerna startade väldigt enkelt. Speciellt SB-motorn som tidigare hade lite soppa strul. Nämndöfjärden var lite gropig men inte farligt alls och vädret var fantastiskt, även om det blåste en del på Ingarörfjärden.

IMG_0508Vädret skulle bli lite blåsigt men på lördagsmorgonen när jag vaknade på L:a Korpmaren så var vädret inget kul. Svalt, regn och det hade börjat blåsa lite. En koll med väderprognoserna visade att vinden skulle tillta så jag bestämde mig för att åka tillbaka till hemmahamn tidigt. Avfärd redan 08:00. Vid Maderö var det ganska många ejdrar och det glädjer mig. Hoppas dom ökar på kullarna.

Ute på Nämndöfjärden så var vädret lugnt, än så länge. Så halvvägs mellan Maderö och Stavsnäs så provade jag att gå upp i fart. Med 2300 v/m på motorerna gick båten bra i 14.5 knop. En stabil fart även om det låter rätt mycket. En kommande förbättring av ljudisoleringen är nog värdefull. Utanför Stavsnäs Vinterhamn var det väldigt lugnt och lä så ett prov med maxfart kändes naturligt. Förvånad såg jag hur farten på plottern gick upp stannade vid 22,6 knop!! Ingen järnkoll, men strax över 3000 v/m på båda motorerna. SB-motorn blev dock onödigt varm. Skönt rekord!! Frågan är varför. Jag hade ändå fyllt på vatten i fredags och tankat så cirka 400 liter diesel fanns ombord.

IMG_0510Väl i hemmahamn så fick det bli en dag med bryggsegling och pyssel. En stund med instrumenten och NMEA nätverket. Sedan tidigare hade jag redan fått i ordning på NMEA 0183 utgången på Silva Kompassen så den kunde kopplas till plottern, som i sin tur skickar ut signal på annan NMEA 0183 utgång och NMEA 2000 nätverket. Nu stod önskemålet till att få Nexus instrumentet att vara med i nätverket. Garmin, som är duktiga på NMEA 2000, har ju köpt Nexus så det borde gå på något sätt. Efter mycket spanande på internet och funderande så köpte jag en GARMIN GND10 på Seasea i Nacka.

IMG_0511Lite nervöst klippte jag av kabeln för Nexus nätverket för att få lösa ändar som går att skruva fast i WSI boxen som är hjärnan i Nexus instrumentet. Den andra ändan kabeln har en kontakt som enkelt fästs i GND10:an. GND10 ansluts sedan till NMEA 2000 nätverket med sina smarta kopplingar.

Jag laddade hem tillhörande programvara för PCn så att jag kunde nå GND10:an via USB. Detta gick också väldigt bra och programmen startade som de skulle och kontakt med GND10 var enkelt att få.
Kanske gjorde jag något fel när jag kollade på olika inställningar, men det får jag titta på nästa gång.  I vilket fall som helst så gick även kopplingen bra och plottern kunde visa de data som kom från Nexus som; Vattentemperatur, djup och fart genom vattnet. Det tar sig!

IMG_0512Sedan var det dags att montera en däckkontakt för solpanelen som brukar ligga på fördäck. Tidigare har en sladd gått genom sidofönstret, men det är inte så snyggt. Så en riktig kontakt hade köpts in och nu skruvats fast. Det blir snyggare och förhoppningsvis flexiblare om man vill ta bort panelen. En till kontakt skall monteras då det är tänkt att ytterligare en panel skall skaffa och då en större. Mer el prylar ger med förbrukning och  kräver mer laddning!

Det här inlägget postades i Dagbok, Loggbok2015, NMEA, Tekniska ting / El och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


− fyra = 3