Historia

Detta är historien om Champagne Lady II.

trabatarkorpisEgentligen så börjar hela denna historia i början av 1950-talet. Pappa Lars hade bestämt sig för att bygga en egen båt. Hans skolkamrat Kalle Sundblom var väldigt duktig på att bygga båtar. Så farfar Oskar fick gå ut i skogen på Föglö och leta upp ett lämpligt träd till bottenstocken. Sedan började bygget av Sofi. Sofi var en två ruffad ålänsk högsjösnipa, byggd efter pappa Lars ritningar. Han gjorde faktiskt en liten skalenlig modelbåt först. Väldigt snyggt gjord. Men den riktiga var nog ännu snyggare, även om man var tvungen att gör den lite smalare än vad som var tänkt för att kunna få ut den ur huset där man byggde den. Först turen gjordes med den 1956. Den begagnade Albin 0-41:an var från 1920-talet men fungerade bra ändå. Den gick att köra på motor-fotogen, men behövde startas på bensin. Runt 1977 byttes den gamla O-41:an ut mot en aningen modernare motor. Denna båt hade familjen till cirka 1980 då Lars köpte en Albin 25:a från 1974. Den hette Champagne Lady af Djursholm. Det där med Djursholm togs dock bort. Efter att pappa Lars gick bort 1999 så togs båten över av Thomas och Lars_ove.  Med tiden har det grott ett önskemål om en något större och rymligare båt. Inte för att Albon 25:an var en dålig båt, tvärtom så är det kanske den bästa båsten någonsin (den har ju byggts rubnt 200 exemplar i lilla Sverige). Men ville ända ta klivet vidare. Jag som är van på sjön och har sett många båtar har alltid varit sugen på en Storö 34 från Storebro. En snygg och stadig båt med gott renommé. Så en dag i juni åkte vi till en marina och tittade på en som var till salu. Tyvärr fastnade vi inte för den av olika anledningar. Den gode handlaren lät dock meddela att han skulle få in en välvårdad Coronet 31 Seafarer om någon dag som vi borde se. Efter lite koll av vad Coronet 31 Seafarer egentligen var för båt så bestämde vi att åka och titta på den senare i veckan. Av någon anledning så fastnade vi för den. Det var en bra modell och det var ju en sådan typ av båt vi ville ha. Vi spanade vidare för att sondera marknaden och vi kände att denna båt som vi tittat på var riktigt bra. Så det var mest en fråga om pris och lite detaljer. Efter att herr handlare hade fixat alla detaljer som skulle ordnas och prislappan bestämd så var det bara att föra över lite stålar och åka därifrån med båten. Lite spänd och rätt stolt styrde vi mot båtklubben i Årsta där den skulle få ligga en natt. Albin var redan där och alla prylar skulle fylttas över. Detta var skoj! Vi hade en ny båt till semestern, här skulle det åkas båt! Nu 2011 har vi övat hela hösten och båten har kommit upp på land och vi har mycket att göra. Följ utvecklingen under "Projekt" och även under "Dagboken".

3 kommentarer till Historia

  1. Tjusig trevlig hemsida. Båten är ett mycket snyggt ombygge som passar vårt klimat utan att stänga den stora öppna uteplatsen. Det är den som är 31ans stor förtjänst. Har själv en 31a som jag under flera år byggt om till diesel med hydraulstyrning och bogpropeller. Har även byggt en stor dubbelkoj under förarplatsen. Ca 5% jobb kvar. Båten ligger i Bergshamra och är pga sommarstuga i norrland till salu om ni känner någon initresserad . Hälsningar Björn. 070-546 46 49 eller 08-511 753 00.

    - BJörn Schaerström ,
  2. kul att kolla dina bilder. har du några mer av mina båtar?

    - sten holmberg ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


sex × = 18